tiistai 23. heinäkuuta 2013

Saa olla ronkeli!

Olin melko kauan ilman pitkäaikaista tyttöystävää, jotkut ovat vielä minuakin kauemmin. Moni vetää helposti hätäisiä johtopäätöksiä tällaisesta käytöksestä; joko olen avuton luuseri tai sitten en ole oikeasti kiinnostunut tytöistä.

Omalla kohdalla syy oli siinä, että olen vaativa, eikä se ole mielestäni huono asia. Minä olen vaativa, koska minulle ei kelpaa kuka tahansa. Kumppanin täytyy olla sellainen, jonka kanssa jaksaa viettää paljon aikaa. Parisuhde vaatii paljon työtä ja kumppanin täytyy silloin olla kaiken sen vaivan ja ajan arvoinen. Totuushan on kuitenkin se, että parisuhde vaatii aina enemmän tai vähemmän kompromisseja. Kyse ei koskaan ollut siitä, etten olisi valmis tekemään kompromisseja kumppanin vuoksi, vaan siitä, etten koskaan ollut tavannut ihmistä, jonka vuoksi olisin valmis tekemään kompromisseja.

Minulla on ollut muutama lyhytikäinen seurustelusuhde aiemmin, ja lyhytikäisiksi ne jäivät koska kumppanit eivät lämmittäneet tarpeeksi. Kauan aikaa luulin, että vika on minussa itsessäni, että olen jotenkin tunnevammainen enkä koskaan voisi ketään oikeasti rakastaa tai parisuhteessa toimia. En oikein tajunnut koko tätä rakkaus-konseptia ja kuinka ihmiset jaksavat toisiaan katsella vuodesta toiseen, saati sitten mennä naimisiin. Omat parisuhteet tuntuivat aina lopulta melko väkinäisiltä ja kiehtovan alun jälkeen, kun ensi-ihastus katosi, jäi jäljelle vain ajatus: ”Tässäkö tämä nyt sitten oli?”. Osasyy oli myös siinä, että olin liian nuori ja liian kokematon toimimaan parisuhteessa kunnolla, mutta vasta nykyisen parisuhteeni kautta tajuan, että suurin syy oli minun ja kumppanin yhteensopimattomuudessa, eikä siis vain minussa.

Nyt kun minulla on nainen, jonka kanssa tykkään viettää niin arkea kuin hieman juhlavampia hetkiä, tajuan mitä rakkaus on eikä minulla ole epämääräistä oloa homman toimivuudesta niin kuin aina ennen oli. Nyt kun minulla on nainen, jota rakastan ja jota voin hyvällä syyllä kutsua parhaaksi ystäväkseni, tajuan että kannatti olla vaativa ja odottaa rauhassa. En tyytynyt vähempään ja löysin naisen, jollaista tulen tuskin enää koskaan löytämään.

Neuvoni niille, jotka ovat hieman epävarmoja parisuhteessaan: mieti tarkasti, kuka olet ja mitä haluat. Mieti, onko nykyinen parisuhteesi oikeasti aikasi arvoinen. Sinulla on vain yksi elämä, älä tuhlaa sitä toisen kanssa ellei kumppanisi anna selkeästi elämääsi tarkoitusta. Liian moni tyytyy liian vähään, uhrautuu jonkin käsittämättömän syyn vuoksi ja se on suuri sääli ja melkoista ajanhukkaa. Saa olla ronkeli!

Teksti: Ari Vilmunen

5 kommenttia:

  1. Loistavaa Ari! Minäkin olin ronkeli 30-vuotta! Kuin myös luulin kauan että vika on minussa, onneksi tajusin ettei se niin ollut. Nyt minulla on ollut tuo oma nallekarhuni jo 10-vuotta, sitä kannatti todellakin odottaa!
    Iso hali teille molemmille!

    VastaaPoista
  2. Hyvää kannattaa aina odottaa :)

    VastaaPoista
  3. Vastaukset
    1. Kiitoksia, koitan aina puhua suoraan sydämestäni :)

      Poista